Algemene Voorwaarden Kijkshop
Deze algemene voorwaarden treden in werking per 1 januari 2025.
Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a) Kijkshop: de besloten vennootschap Kijkshop Live B.V., gevestigd te Amsterdam.
b) Kijkshop Platform: Het platform van Kijkshop waarop verkopers door middel van de webshop en live streams producten aanbieden aan consumenten.
c) Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een overeenkomst aangaat met de Verkoper.
d) Verkoper: Kijkshop of een derde-aanbieder die producten aanbiedt via het Kijkshop Platform.
e) Producten: alle goederen en diensten die door de Verkoper worden aangeboden via het Kijkshop Platform.
f) Overeenkomst: de overeenkomst tussen de Verkoper en de Klant.
Artikel 2 – Kijkshop
Bezoekadres:
Fellenoord 39, Unit 2.07,
5612 AA Eindhoven
E-mail: klantenservice@kijkshop.nl
KvK-nummer: 88081575
Btw-identificatienummer: NL864497489B01
Artikel 3 – Toepasselijkheid
3.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de Verkoper en op elke tot stand gekomen Overeenkomst.
3.2. In het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, dan gelden deze naast deze algemene voorwaarden.
Artikel 4 – Het aanbod
4.1. Alle aanbiedingen op het Kijkshop Platform zijn vrijblijvend en gelden zolang de voorraad strekt.
4.2. Als de Verkoper gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de Producten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de Verkoper niet.
Artikel 5 – De overeenkomst
5.1. Op het moment dat de Klant een bestelling plaatst op het Kijkshop Platform ontvangt de Klant hiervan een bevestiging (bestelbevestiging). Deze bestelbevestiging is geen aanvaarding van de Klant’s aanbod maar dient slechts ter informatie dat de bestelling door Kijkshop is ontvangen. Een koopovereenkomst komt pas tot stand wanneer het bestelde product aan de Klant wordt verzonden en deze verzending door middel van een tweede e-mail is bevestigt (verzendbevestiging).
5.2. De Verkoper zal zich inspannen om de Producten binnen een redelijke termijn te leveren. De opgegeven levertijden zijn echter indicatief en niet bindend.
5.3. De Verkoper is gerechtigd om de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk uit te besteden aan derden.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
6.1. De Klant kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een Product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De Verkoper mag de Klant vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
6.2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de Klant, of een vooraf door de Klant aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het Product heeft ontvangen, of:
a) als de Klant in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de Klant, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De Verkoper mag, mits hij de Klant hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
b) als de levering van een Product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de Klant, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
c) bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de Klant, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Artikel 7 – Verplichtingen van de Klant tijdens de bedenktijd
Tijdens de bedenktijd zal de Klant zorgvuldig moeten omgaan met het Product en de verpakking. Hij zal het Product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het Product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de Klant het Product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de Klant en kosten daarvan
8.1. Als de Klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn op ondubbelzinnige wijze aan de Verkoper.
8.2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de Klant het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de Verkoper. Dit hoeft niet als de Verkoper heeft aangeboden het Product zelf af te halen. De Klant heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het Product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
8.3. De Klant zendt het Product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de Verkoper verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
8.4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de Klant.
8.5. De Klant draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het Product. Als de Verkoper niet heeft gemeld dat de Klant deze kosten moet dragen of als de Verkoper aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de Klant de kosten voor terugzending niet te dragen.
8.6. Indien de Klant herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de Klant de Verkoper een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de Verkoper is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
8.7. Als de Klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende
overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 – Verplichtingen van de Verkoper bij herroeping
9.1. Als de Verkoper de melding van herroeping door de Klant op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
9.2. De Verkoper vergoedt alle betalingen van de Klant, inclusief eventuele leveringskosten door de Verkoper in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de Klant hem de herroeping meldt. Tenzij de Verkoper aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het Product heeft ontvangen of tot de Klant aantoont dat hij het Product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
9.3. De Verkoper gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de Klant heeft gebruikt, tenzij de Klant instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de Klant.
9.4. Als de Klant heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de Verkoper de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
De Verkoper kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de Verkoper dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
10.1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de Verkoper geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
10.2. Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij Producten door de Verkoper worden aangeboden aan de Klant die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de Producten af te nemen;
10.3. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
a) de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de Klant; en
b) de Klant heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de Verkoper de
overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
10.4. Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten van personenvervoer;
10.5. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
10.6. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
10.7. Volgens specificaties van de Klant vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de Klant, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
10.8. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
10.9. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëene niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
10.10. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
10.11. Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de Verkoper geen invloed heeft;
10.12. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
10.13. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop; en
10.14. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
a) de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de Klant; en
b) de Klant heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 – De prijs
11.1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de Producten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
11.2. In afwijking van het vorige lid kan de Verkoper Producten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de Verkoper geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
11.3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
11.4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de Verkoper dit bedongen heeft en:
a) deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b) de Klant de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
11.5. De in het aanbod van Producten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie
12.1. De Verkoper staat er voor in dat de Producten voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de Overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de Verkoper er tevens voor in dat het Product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
12.2. Een door de Verkoper, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de Klant op grond van de Overeenkomst tegenover de Verkoper kan doen gelden indien de Verkoper is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de Overeenkomst.
12.3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de Verkoper, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de Klant bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de Overeenkomst.
Artikel 13 – Levering en uitvoering
13.1. De Verkoper zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van Producten.
13.2. Als plaats van levering geldt het adres dat de Klant aan Kijkshop kenbaar heeft gemaakt.
13.3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de Verkoper geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de Klant hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De Klant heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
13.4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de Verkoper het bedrag dat de Klant betaald heeft onverwijld terugbetalen.
13.5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van Producten berust bij de Verkoper tot het moment van bezorging aan de Klant of een vooraf aangewezen en aan de Verkoper bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 – Betaling
14.1. Betaling dient te geschieden via de aangeboden betaalmogelijkheden op het Kijkshop Platform.
14.2. De Klant heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Kijkshop te melden.
14.3. Indien de Klant niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de Verkoper is gewezen op de te late betaling en de Verkoper de Klant een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de Verkoper gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over de openstaande bedragen tot EUR 2.500; 10% over de daaropvolgende EUR 2.500 en 5% over de volgende EUR 5.000 met een minimum van EUR 40. De Verkoper kan ten voordele van de Klant afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 15 – Aansprakelijkheid
Naast de producten die Kijkshop zelf aanbiedt via het Kijkshop Platform, biedt Kijkshop kopers en derde-aanbieders de mogelijkheid om onderhandelingen te voeren en transacties af te sluiten. Zodoende wordt de overeenkomst die bij de verkoop van de Producten door derde-aanbieders tot stand komt, uitsluitend tussen de Klant en de derde-aanbieder gesloten. Kijkshop is hierbij geen contractpartner en neemt daarom geen aansprakelijkheid op zich voor de betreffende koopovereenkomst. Kijkshop treedt ook niet op als vertegenwoordiger van de derde-aanbieder. De derde-aanbiederis verantwoordelijk voor de verkoop van de Producten en voor alle andere aangelegenheden voortvloeiend uit de Overeenkomst tussen de Klant en de derde-aanbieder.
Artikel 16 – Klachtenregeling
16.1. De Verkoper beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
16.2. Klachten over de uitvoering van de Overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de Klant de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de Verkoper.
16.3. Bij de Verkoper ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de Verkoper binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de Klant een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
16.4. De Klant dient de Verkoper in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 17 – Geschillen
17.1. Op Overeenkomsten tussen de Verkoper en de Klant waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
17.2. Geschillen tussen de Klant en een derde-aanbieder over de totstandkoming of uitvoering van een Overeenkomst met betrekking tot door de derde-aanbieder te leveren of geleverde Producten, kunnen, zowel door de Klant als de derde-aanbieder worden voorgelegd aan Kijkshop.
17.3. Een geschil wordt door de Kijkshop slechts in behandeling genomen, indien de Klant zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de derde-aanbieder heeft voorgelegd.
Artikel 18 – Wijziging van de algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden kunnen te allen tijde door Kijkshop worden gewijzigd. De gewijzigde voorwaarden gelden vanaf het moment van publicatie.